Vytlačiť

Elektronické mýto od budúceho roka

Od januára 2010 sa bude pre vozidlá nad 3,5 tony na diaľniciach, rýchlostných cestách a na väčšine ciest prvej triedy platiť elektronické mýto. Pre Logistický monitor to potvrdil Igor Choma, generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). „ Ideme podľa plánu, prijímame nových ľudí pre spoločnosť SkyToll, ktorá buduje u nás mýto. Rozbehli sme výrobu OBU(On Board Unit ) jednotiek, dovedna ich bude asi 150-tisíc, aby ich bolo dosť do áut. V auguste začneme stavať aj pevné brány. Už v prvom roku máme z mýta získať asi 166 miliónov eur, čo je minimálne dvakrát viac ako z diaľničných známok“ dodal pán Choma.

Unikátny projekt. Mýto sa teda bude vyberať pomocou satelitného systému, a to na diaľniciach, rýchlostných cestách a cestách prvej triedy. Vo svete je to unikátny projekt. Navrhované riešenie dokonale splní potreby koncových užívateľov. Je založené na GPS GSM technológii, ktorá má zabezpečí maximálnu flexibilitu pri náraste nákladnej dopravy a rozširovania cestnej siete počas nasledujúcich 13 rokov. SkyToll do projektu zapája okrem renomovaných medzinárodných firiem aj slovenských odborníkov a lokálne spoločnosti.  „ Spoločnosť Siemens dodá satelitné palubné jednotky OBU (On Board Unit) a softvérové riešenie elektronického Tolling Back Office systému. Palubné jednotky určia polohu vozidla a automaticky vypočítajú počet najazdených kilometrov na spoplatnených cestných úsekoch, “ potvrdil Igor Choma. Akcionármi SkyToll sú spoločnosti SanToll, sesterská spoločnosť francúzskeho Sanefu, a Ibertax. Sanef ročne vyberie vo svojich mýtnych sieťach poplatky za viac ako miliardu eur. Spoločnosť vyberá mýta na vyše 1 700 kilometroch, čo je jedna z najdlhších spoplatnených mýtnych sietí v Európe.

Drahšia doprava.  Pre väčšinu dopravcov, najmä pre tých, ktorí pôsobia prevažne vo vnútroštátnej doprave, bude mýto znamenať v prvom rade zvýšenie nákladov. Napríklad na 400-kilometrovej trase Bratislava – Žilina a späť môžu výdavky na mýto pri jazdení každý pracovný deň presiahnuť 19-tisíc eur (576-tisíc Sk). Toľko zaplatí kamión so štyrmi nápravami v strednej emisnej triede, ktorá je spoplatnená čiastkou 0,20 eura (6 korún) za kilometer. V porovnaní s minuloročnou cenou ročnej diaľničnej známky, ktorá stála 28 tisíc korún, je to 20-krát viac. Ešte viac sa zvýšia výdavky na každodennú prepravu medzi hlavným mestom a Košicami, respektíve západnou a východnou hranicou, kde môžu cestné poplatky v porovnaní s tradičnými známkami narásť 40 až 50 násobne. Nevyplatí sa však ani na platení poplatkov podvádzať a riskovať konflikt s mýtnou políciou. Tá, ak zistí, že ste na diaľnici „načierno“ môže vám zabaviť technický preukaz aj evidenčné čísla, až kým dlžnú sumu neuhradíte. Okrem toho zaplatíte aj pokutu.

Šetrní k prírode platia menej. Sadzby mýtneho sa odvíjajú od hmotnosti, počtu náprav a od toho, akou mierou zaťažujú životné prostredie. Najviac, 21 centov bez DPH (6,30 Sk), zaplatí za jeden kilometer majiteľ kamióna nad 12 ton v najškodlivejšej emisnej kategórii. Najmenej, deväť centov (2,80 Sk), sa zaplatí za auto kategórie 3,5 až 12 ton v najmenej znečisťujúcej skupine. Samostatnou kategóriou sú autobusy, pre ktoré pri zohľadnení hmotnosti platia približne rovnaké sadzby ako pre nákladné autá. Sadzobník prepočítaný na eurá diaľničná spoločnosť ani Skytoll síce zatiaľ nezverejnili. Oba zdroje však potvrdili, že platí vyhláška z roku 2007, ktorá ešte obsahuje korunové údaje.

Na cestách 1. triedy sa veľa neušetrí . Spoplatnenie sa vzťahuje na diaľnice, rýchlostné cesty a cesty prvej triedy. Aj keď je posledná kategória ciest lacnejšia, veľa na nej neušetríte – za nákladné auto v kategórii 3,5 až 12 ton, za kilometer diaľnice zaplatíte 0,08 eura až 0,09 eura (2,50 až 2, 80 Sk), v závislosti od emisnej triedy. Jazda na ceste prvej triedy bude teda len o jeden cent lacnejšia.
Obchádzanie diaľnic bočnými cestami sa pritom ani nebude dať. Mýtne poplatky zavedú totiž aj na paralelných trasách a na úsekoch, kde nie je diaľnica, ale dopravcovia ich využívajú na tranzit. Práve tranzitná doprava je jedným z hlavných dôvodov spúšťania mýtneho systému. Na druhej strane sú od mýtneho oslobodené cesty v mestách a obciach. Rezort dopravy podľa vysvetlenia jeho šéfa Ľubomíra Vážneho totiž nechcel zaťažiť lokálne firmy, ktoré zásobujú napríklad obchody čerstvými potravinami.

Ako sa treba pripraviť. Keďže Skytoll bližšie podmienky zverejní až v infokampani, ktorá má vypuknúť v závere roka, o tom, ako sa na mýto pripraviť, sa v tejto chvíli dozvieme len zo schválenej legislatívy. Tá mýtnej spoločnosti prikazuje zriadiť predajné miesta, kde bude možné platiť v hotovosti alebo platobnou kartou. Okrem toho sa bude dať platiť aj bankovým príkazom na úhradu či inkasom z bankového účtu. Podľa dosiaľ oficiálne nezverejnených súťažných podkladov sa bude dať platiť vopred – dopĺňaním kreditu aj úhradou faktúry – podobne ako pri službách telekomunikačných operátorov. Ak sa rozhodnete jazdiť na faktúru, budete musieť dať Skytollu zálohu. Spoločnosť sa podobným spôsobom bude môcť poistiť aj pri preberaní palubnej jednotky vyberie si zálohu, ktorá však nesmie presahovať 50 eur. Keďže samotná OBU – jednotka je zadarmo, ďalšími sprievodnými nákladmi by vás mýtne poplatky zaťažiť nemali. Štát si od cestného mýta sľubuje viac ako troj až štvornásobne vyšší príjem v porovnaní so známkami. Budúci rok chce zarobiť 166 až 199 miliónov eur (5 až 6 mld. Sk). Na porovnanie, v roku 2007 na autách a autobusoch, ktorých sa spoplatnenie týka, zarobila približne 1,5 miliardy korún (50 mil. eur). V ďalších rokoch očakáva rast týchto príjmov.

Marián Hudec, Ján Kováč.