Z exhalátov len neškodná para

Cestou k dosiahnutiu prísnych exhalačných limitov Euro 4 a Euro 5 je systém SCR (Selective Catalic Reduction). Roztok AdBlue v ňom funguje ako akási dodatočná očista výfukových plynov prostredníctvom oxidačného činidla.

Odlišný princíp.  Mnohí mu predpovedajú skvelú budúcnosť. Nákladné autá, autobusy a ďalšie vozidlá s naftovým motorom vďaka nemu bez ťažkostí splnia  spomínané emisné limity. Roztok AdBlue funguje na úplne inom princípe ako ekologické prísady miešavané do motorových palív. Je to roztok dusíka a demineralizovanej vody, ktorý sa uskladňuje v malej samostatnej nádrži vo vozidle. Kvapalina sa počas jazdy vstrekuje do výfukových plynov ešte predtým, ako prejdú katalyzátorom. Ten následne tieto plyny rozkladá na neškodnú vodu a dusík.

Výroba aj u nás. Každý mesiac pribúda v Európe zhruba 25-tisíc vozidiel používajúcich AdBlue. Jeho predaj stále rastie a pribúda i lokalít, kde ho možno načerpať. Podľa prieskumu agentúry Integer-Research  jazdí na starom kontinente už takmer 600 kamiónov, autobusov a ďalších vozidiel využívajúcich toto riešenie. Roztok sa už dá pohodlne načerpať  na stovkách čerpacích staníc, ale i v mnohých logistických centrách. Tieto čísla prispievajú k tomu, že z produkcie  a predaja AdBlue sa postupne stáva prosperujúce odvetvie, v ktorom podniká čoraz viac firiem. Zatiaľ jediným slovenským producentom tejto komodity je Duslo Šaľa. Predvlani jej vyrobil 32 tisíc, minulý rok už 40 tisíc ton. „ Predaj od začiatku roka mierne poznačil klesajúci objem nákladnej dopravy. Napriek tomu však neočakávame významnejší prepad odbytu AdBlue. Počítame s výrobou minimálne v takom objeme ako vlani, “ tvrdí obchodná manažérka Alica Baloghová.

Distribučná sieť. Duslo šaľa zabezpečuje distribúciu roztoku prostredníctvom svojej stopercentnej dcérskej spoločnosti GreenChem CZ. Tá plne pokrýva slovenský, český a maďarský trh. AdBlue putuje zo Šale k odberateľom v rôznych baleniach. Najmenšie 10-litorvé kanistre slúžia skôr ako príručná rezerva pre vodiča, ak sa mu minie roztok. Tento objem vystačí na približne 500 kilometrov. Dopravné firmy kupujú roztok hlavne v tisíclitrových kontajneroch. Verejné výdajné miesta fungujú na desiatkach verejných čerpacích staniciach, ale AdBlue si dopravcovia môžu doplniť aj v dvoroch logistických centier či dopravných spoločností. Výhodou systému je, že stav nádrže vo výdajnom centre sa telemetricky monitoruje  a Greenchem presne vie, kedy je ju potrebné doplniť. Funguje to bez zásahu človeka.

Menej paliva. Prevažná väčšina AdBlue sa používa vo vozidlách spĺňajúcich normy Euro 4 a Euro 5. Podľa skúseností Alice Baloghovej to vlastníkovi vozidla prináša okrem iných výhod aj úsporu paliva, a to od štyroch do siedmich percent. K hlavným odberateľom patria predovšetkým firmy podnikajúce v kamiónovej  a autobusovej doprave. Kvapalinu však čoraz viac používajú traktory a stavebné stroje. Veľmi silné postavenie má AdBlue v produkcii nemeckej automobilky Mercedes Benz, ktorá ju aplikuje do osobných áut. Roztok používa aj švédske Volvo, francúzsky Renault Truck alebo česká Tatra Kopřivnice.

Norbert Vrabec

Hľadaj obsah na stránke Logistický monitor

Štatistika

  • Počet návštev článkov 9485774

CHCETE PRISPIEŤ DO LOGISTICKÉHO MONITORU ?

Ak chcete pridať svoj príspevok do rubriky Média monitor spracujte anotáciu podľa vzorovej štruktúry a zašlite ju na adresu logistika@va1.sk 

Ak chcete pridať autorský príspevok zašlite text vo formáte PDF alebo DOC na e-mail: logistika@va1.sk
K príspevku zašlite názov príspevku aj v anglickom jazyku, stručnú anotáciu, kľúčové slová (dôležité pre vyhľadávanie) a fotografiu autora alebo ilustráciu.

Zobraziť vzorovú štruktúru príspevku.

CROWDFUNDING

CROWDFUNDING - je financovanie z mikrozdrojov. Logistický monitor zhromažďuje pre Vás informácie už 20 rokov BEZPLATNE. Pomôžte tomuto projektu dobrovoľnou čiastkou, ktorú pošlete na účet: Tatrabanka a.s. Žilina 2629410129/1100, IBAN: SK5O 1100 0000 0026 2941 0129. Ďakujeme.