Vytlačiť

V nákladnej doprave dominujú kamióny

S pribúdajúcim počtom logistických centier a budovaním infraštruktúry  je cestná doprava oveľa efektívnejšia ako železnica. Z celkových tržieb na Slovensku vyše 70 percent totiž patria nákladnej automobilovej doprave. To aj napriek tomu, že v tomto roku oproti vlaňajšku sa znížili objednávky zhruba o 30 percent. „ Niektoré dopravné firmy zanikli a ostatné obmedzili nákup kamiónov. Mnohé firmy menej vyrábajú, neskoro preplácajú  faktúry, pritom narastá cena pohonných látok a dopravné podniky zaťažuje aj daň z motorových vozidiel, “ dodal Pavol Reich, generálny tajomník Združenia cestných dopravcov Česmadu. Okrem toho niektoré spoločnosti znižujú svoje náklady na úkor dopravcov a často je to už na hrane únosnosti. Napriek tomu, logistické firmy nemenia svojich klientov.

Mýto nepomôže. Podľa analytikov dopravy sa železnice na cestné mýto priveľmi spoliehať nemôžu. Podobne ako v iných krajinách sa do mýtneho systému vkladali väčšie očakávania. Napriek tomu sa tovar z ciest na koľajnice priveľmi nepresunul. Železnice sú totiž stále drahšie ako kamióny a u nás sú dokonca najdrahšie v Európe. „ V cestnej doprave sa stále viac dostávajú do popredia just-in-time zákazky, v ktorých zatiaľ železnice nedokážu reálne cestným prepravcom konkurovať,“ dodal Pavol Reich. Mýto aj na Slovensku zvýši náklady dopravných firiem asi o 100  percent v porovnaní s doterajšími diaľničnými známkami. Je nereálne, aby to tieto firmy zvládli, preto  by mali už teraz rokovať s obchodnými partnermi o zvýšení cien za dopravu. Elektronické mýto nezaručí úspech železniciam. Tie by sa mali zmodernizovať a konkurovať efektivitou v intermodálnej preprave. Stratégie železníc pritom viac pripomínajú stagnáciu. Železničná spoločnosť ZSSK Cargo do roku 2010 očakáva rast nákladnej dopravy, v najbližších troch rokoch to má byť takmer 50 milión ton. Firma však stráca objednávky a snaží sa udržať aspoň 25-percentný podiel v nákladnej doprave.

Letecké cargo. Pre firmy na Slovensku začína byť zaujímavá aj letecká nákladná doprava. V rámci rekonštrukcie siete svetovej expresnej prepravnej spoločnosti DHL pribudla na bratislavskom letisku M. R. Štefánika jej pobočka, ktorá má k dispozícii ľudí vysokozdvižné mechanizmy na vykládku a nakládku kontajnerov. Zatiaľ sa naše letiská málo podieľajú na preprave tovarov, ale zmeniť sa to môže prepojením so železnicou a kamiónovou dopravou. V odvetví nákladnej leteckej dopravy pracujú tri základné typy dopravcov - integrovaní expresní dopravcovia, letecké spoločnosti  osobnej leteckej dopravy využívajúce len voľný úložný priestor lietadla a leteckí dopravcovia využívajúci plnú kapacitu lietadla na prepravu nákladu. Integrovaní dopravcovia majú svoju vlastnú flotilu lietadiel a dodávkových vozidiel a zabezpečujú najmä nočné dodávky typy door-to-door. V rámci odvetvia nákladnej leteckej dopravy prepravia takýto dopravcovia najväčšiu časť z celkového objemu letecky prepravovaných nákladov, pričom napr. v USA prepravujú okolo dvoch tretín celkového objemu nákladu prepravovaného letecky v krajine.  Medzi najznámejších integrovaných expresných dopravcov patria napríklad Federal Express, United Parcel Service, DHL alebo TNT Express. Ekonomická kríza zasiahla i leteckú nákladnú dopravu.  Podľa Medzinárodnej asociácie leteckej dopravy (IATA) na jar oproti vlaňajšku klesli tržby o vyše 20 percent. Generálny riaditeľ IATA Giovanni Bisignani uviedol, že oživenie ešte nie je blízko.

Marián Hudec