5. 2. 2024
Prípadová štúdia: Správna komunikácia je kľúčom k úspechu aj v logistike
Naložiť nákladné auto, odviezť tovar na miesto určenia a vyložiť ho. Mnohí z nás obmedzujú prepravu a distribúciu iba na tieto jednoduché kroky. V skutočnosti je však každý krok spojený s radou požiadaviek a často aj ťažkostí, s ktorými sa musí logistický operátor vysporiadať. Ak je cieľovou stanicou obchod v centre mesta alebo nákupné centrum, existuje celý zoznam faktorov, ktoré treba zohľadniť. FM Logistic, líder medzi logistickými a prepravnými spoločnosťami v strednej Európe, sa musí týmto faktorom prispôsobiť. Ilustruje to aj spolupráca s Groupe SEB pri distribúcii ich výrobkov značiek Tefal, Krups a WMF.
Groupe SEB je popredným svetovým výrobcom malých domácich spotrebičov a profesionálnych kávovarov. Výrobky z portfólia skupiny nájdete v 150 krajinách sveta vrátane Slovenska aj susedného Poľska. Z tovární skupiny pochádzajú spotrebiče a príslušenstvo celkovo až 35 značiek. V Poľsku sú najobľúbenejšie značky Tefal a Krups. "Predaj v krajine od roku 2017 neustále rastie. Poliaci si radi vyberajú naše značky, takže môžeme smelo tvrdiť, že sme lídrom v tomto odvetví. Zameriavame sa na širokú dostupnosť našich výrobkov. Možno ich kúpiť osobne v predajniach, ako aj online. Skupina je popredným výrobcom kávovarov, ktoré si obľúbili reštaurácie, hotely a čerpacie stanice," vysvetľuje Radosław Matuszewski, generálny riaditeľ pre Poľsko a Pobaltie. Pre Groupe SEB je vedúca pozícia v odvetví len hnacím motorom ďalšieho rozvoja. Podľa predstaviteľov spoločnosti má Groupe SEB ambíciu zaujať vedúce postavenie nielen v predaji hrncov a kávovarov, ale aj tyčových vysávačov, fritéz a elektrických tlakových hrncov, ktoré zatiaľ nie sú v Poľsku veľmi populárne.
S presnosťou hodinového stroja
Takýto obrovský sortiment výrobkov a intenzívny rast spolu s viackanálovou predajnou sieťou si vyžadujú vysokú efektívnosť a osobitný dôraz na logistiku. V tomto smere sa Groupe SEB môže spoľahnúť na profesionálnu podporu lídra v odvetví prepravy a logistiky v strednej Európe - FM Logistic. Distribúcia do obchodov a nákupných centier je náročný proces, pri ktorom rozhoduje čas. Je to preto, že nákupné centrá a dokonca aj miestne predpisy výslovne stanovujú hodiny, v ktorých sa musí doručenie uskutočniť. "Niekedy sa časový interval pohybuje len od približne desiatich minút do maximálne niečo vyše hodiny. To bol jeden z dôvodov, prečo sme hľadali spoľahlivého logistického partnera so správnou infraštruktúrou, ktorý by sa tejto úlohy zhostil. Vďaka cross-dockom spoločnosti FM Logistic sa tovar uložený v našom hlavnom sklade v Seredi na Slovensku dostane do predajní načas," hovorí Sébastien Mauriange, riaditeľ logistických operácií pre východnú Európu v spoločnosti Groupe SEB.
Výzva prijatá
Čas nie je jedinou podmienkou, ktorú musí logistický operátor zohľadniť. V mnohých prípadoch sa obchody a nákupné centrá nachádzajú v centrách miest, a preto nie sú dostupné nákladnými vozidlami. "K tomu sa pridávajú ďalšie problémy: obmedzený počet rámp, malé skladovacie priestory v obchodoch, obmedzený počet zamestnancov a skutočnosť, že sa musí kontrolovať hmotnosť jednotlivých paliet, ktoré zvyčajne ťahajú zamestnanci s ručnými vozíkmi. To všetko znamená, že dodávka tovaru musí byť presne naplánovaná a všetky prvky musia byť dokonale koordinované. Vieme, že ak zlyháme, obchod zostane bez tovaru, a to by bolo neprijateľné," dodáva Julien Lalande, riaditeľ platformy FM Logistic v Seredi. Ako zdôrazňujú zástupcovia spoločností Groupe SEB a FM Logistic, kľúčom k úspechu je komunikácia, ktorá sa začína v hlavnom sklade. "Najdôležitejšia je dochvíľnosť a nakladanie tovaru podľa plánu. Akékoľvek meškanie pri preprave ovplyvňuje prácu celého skladu a obmedzuje jeho prevádzkovú kapacitu, a to z hľadiska priestoru aj zapojených zamestnancov. Všetko teda závisí od dobrej komunikácie s poskytovateľom dopravy a promptnej reakcie na akékoľvek zmeny," zdôrazňuje Branislav Hubinský, manažér distribúcie pre východnú Európu.
Rastúci trend
Ukazuje sa, že najdôležitejšími vlastnosťami logistického operátora v tejto spolupráci sú flexibilita a schopnosť reagovať, ako aj proaktivita. "Začiatky našej spolupráce neboli jednoduché. Takéto zložité operácie si vyžadovali lepšie vzájomné spoznanie a vyjasnenie mnohých otázok priamo na mieste. Pri vstupe do novej spolupráce sme však očakávali rôzne ťažkosti. Najdôležitejšie je, že sme každý týždeň optimalizovali a zlepšovali rôzne prvky prostredníctvom efektívnej internej a externej komunikácie a teraz sme s výsledkami spokojní," hovorí Julien Lalande. Potvrdzuje sa, že je naozaj dôležité mať dobre vybratého logistického partnera s rozsiahlymi skúsenosťami a know-how, ktorý je zároveň flexibilný a otvorený spolupráci za partnerských podmienok.