2. 3. 2025Kuehne+Nagel: Tri otázky a tri odpovede o súčasnej situácii v logistike
- Zmení sa stratégia firiem po upokojení situácie v Suezskom prieplave?
- Prečo sa predlžuje intermodálna preprava loďami a železnicou?
- Presunú spoločnosti výrobu do bezpečnejších lokalít a nastane rozmach nearshoringu?
Turbulentný vývoj v Spojených štátoch amerických, Ázii, ale aj v Európe a na Slovensku, núti logistické spoločnosti k opatrnosti. Lokálne pobočky musia reagovať na zmeny, napríklad transakčná daň sa premietne do optimalizácie platieb a doby splatnosti faktúr. „V tomto roku tiež očakávame navýšenie ceny mýta, čo budeme musieť premietnuť do cien pre zákazníkov. Evidujeme tiež čoraz viac ich požiadaviek na alternatívne a zelenšie možnosti prepravy,“ konštatuje Lucia Slimák, National Road Logistics Manager (Manažérka cestnej logistiky v Kuehne+Nagel na Slovensku).
V súčasnosti ešte nemožno dostatočne presne predpovedať, aké konkrétne dopady budú mať na využívanie rôznych druhov prepravy mýto, ale aj rôzne clá, sankcie alebo tzv. nearshoring. Už dnes mnohé spoločnosti obchádzajú niektoré územia, štáty a prieplavy, čím sa preprava tovaru predlžuje a predražuje. Významný vplyv má práve situácia v Suezskom prieplave, vďaka ktorej sa dodacie lehoty predlžujú o celé týždne. Lode z Ázie putujúce do Európy musia oboplávať celú Afriku. „Každá spoločnosť má svoju obchodnú stratégiu, a teda nemožno zovšeobecniť dopady globálne. Aj pred decembrom 2024, kým bola situácia v oblasti Suezského prieplavu normálna, spoločnosti fungovali na rôznych obchodných modeloch. Domnievam sa, že opätovné otvorenie Suezského prieplavu nebude mať pre výrobné firmy zásadný vplyv z pohľadu lokality, ale skôr z pohľadu efektívneho logistického prepojenia oblasti nákupu a konečného dodania,“ uvádza Jana Mošovská, National Sea Logistics Manager (Manažérka námornej logistiky v Kuehne+Nagel na Slovensku) a dopĺňa: „Dôležitejšou zmenou ako situácia v prieplave je nové preskupenie námorných aliancií od februára 2025, s tým súvisiace nastavenia nových námorných servisov, prepravných časov a rotácií lodí na globálnych linkách.“
Niektoré spoločnosti predsa len presúvajú výrobu a svojich dodávateľov geograficky bližšie, aby neboli tak ovplyvnené výkyvmi v preprave, sankciami a clami, právnymi, ekonomickými či inými rizikami. „Z nášho pohľadu nepredpokladáme rast nearshoringu porovnateľný s rokmi počas tvz. „doby offshoringu“. V prospech nearshoringu, a teda v prospech zvýšeného dopytu po industriálnych nehnuteľnostiach, hrajú nižšie transportné náklady a zmierňovanie vyššie spomenutých rizík. V neprospech však výrazne hovorí rast miezd a dostupnosť respektíve nedostupnosť kvalifikovanej pracovnej sily. Pre efektivitu kontraktnej logistiky sú to významné faktory,“ hovorí Rastislav Jány, National Contract Logistics Manager (Manažér kontraktnej logistiky v Kuehne+Nagel na Slovensku)
Okrem námornej prepravy vznikajú oneskorenia vďaka dlhodobým výlukám na dôležitých železničných trasách, najmä v Slovinsku a Nemecku, čo má vplyv aj na intermodálnu prepravu. „Dopady sú skutočne negatívne. Celý úsek z prístavu a do prístavu komplikujú hlavne obmedzené kapacity v priepustnosti železničnej infraštruktúry a nekoordinované výluky na tratiach, ktoré pretrvávajú už od roku 2024. Prepravný čas tovarov z a do prístavu je z týchto dôvodov náročné plánovať a zdržania sú často výrazné. Žiaľ neexistuje adekvátna alternatíva prepravy, čiastočne ňou môže byť využitie priamych ťahačov. My pre zmiernenie dopadov vzniknutej situácie robíme maximum a snažíme sa byť čo najčastejšie v kontakte s našimi klientami,“ konštatuje Jana Mošovská.