1. Taká časť surovín, alebo iných materiálov ktorá zostáva po ich použití vo výrobnom procese a ktorá nebude môcť byť viac použitá na podobné účely. 2. Taká časť nepodarkov, ktorá už úplne stratila svoju pôvodnú hodnotu. Bolo by možné znovu použiť časť odpadu ako surovinu pre výrobu inej suroviny, alebo iných materiálov z ktorých tento odpad vznikol. Množstvo nepoužiteľného odpadu: čiastočne dané množstvom surovín a ostatných materiálov požadovaných pre výrobu na jednotku produkcie, čistá požadovaná kalkulácia berie do úvahy odpad v surovinách a ďalšom materiály. Tento odpad je vo všeobecnosti vyjadrený v percentách a reprezentuje percentá naviac surovín a ďalších materiálov požadovaných na jednotku produkcie z dôvodu odpadu.
NEPODARKY / REJECTS, WASTERS
Tie produkty, ktoré potom ako boli vyrobené, nedosahujú stanovené požiadavky na kvalitu. Nepodarky možno rozdeliť na: - výrobky, ktoré ešte môžu dosiahnuť stanovené požiadavky na kvalitu realizáciou operácii naviac vykonávaných (oprava), - výrobky, ktoré spĺňajú požiadavky nižšej kvality, - výrobky, ktoré úplne stratili svoju pôvodnú hodnotu (nepoužiteľný odpad). Poznámka: Množstvo nepodarkov je stanovené v základnej kalkulácii požiadaviek. Zvyčajne býva vyjadrené percentuálne a predstavuje percentá naviac z vyrábaných výrobkov dôsledkom možnej výroby nepodarkov.
NEPLATENÝ DOPRAVCA (... UVEDENÉ MIESTO) / UNPAID TRANSPORTER ( ... PLACE INVOLVED)
cena nezahŕňajúca náklady na dopravcu /FCA/ Incoterm /súbor pravidiel pre výklad dodacích podmienok v zahraničnom obchode/, podľa ktorého predávajúci spĺňa svoju povinnosť dovozu, keď odovzdá tovar, preclený na export, do starostlivosti dopravcu, ktorého určil kupujúci, v uvedenom mieste alebo bode. Ak nie je presne určený bod, predávajúci si môže vybrať miesto alebo priestor, dohodnutý s dopravcom tam, kde tento preberá tovar do svojej starostlivosti. Ak je podľa obchodnej praxe potrebná pomoc predávajúceho pri uzatváraní zmluvy s dopravcom (ako napr. pri železničnej alebo vzdušnej doprave), predávajúci môže vystupovať na riziko a náklady kupujúceho. Poznámky: 1. „Dopravca“ /carrier/ predstavuje akúkoľvek osobu, ktorá sa podujme realizovať alebo zaobstarať dopravu tovaru na základe zmluvy po železnici, súši, mori, letecky, vnútroštátnymi vodnými cestami alebo kombináciou týchto spôsobov. Ak, na základe pokynov kupujúceho, má predávajúci dodať náklad osobe napr., špeditérovi, ktorý nie je dopravcom, tak je povinnosť predajcu dodať tovar splnená vtedy, keď je tovar odovzdaný do starostlivosti tejto osoby. 2. „Konečná dopravná stanica“ /transport terminal/ znamená konečnú stanicu na železnici, konečnú dopravnú stanicu, konečnú stanicu alebo depo pre kontajnery, viacfunkčnú konečnú stanicu pre náklad alebo iné podobné miesto príjmu. 3. Kontajner /container/ znamená akékoľvek zariadenie, používané na zjednotenie nákladu, napr. všetky druhy kontajnerov a/alebo plošinových vozíkov, bez ohľadu na to, či ich ISO /medzinárodná organizácia pre normalizáciu/ akceptovala alebo nie, výmenné časti, zariadenie na rolovanie, prenosné kryty z plastickej hmoty...a tento termín sa používa pri všetkých druhoch dopravy.
NEISTOTA V DOPYTE / DEMAND DOUBT
Neistota alebo variabilnosť v dopyte, tak ako ju vykazujú štandardná odchýlka, priemerná najvyššia odchýlka (mean absolute deviation – MAD) alebo rozdiely v chybách prognózy.
NEDBALOSŤ / NEGLIGENCE, CARELESSNESS
Nerozvážny čin alebo zanedbanie, ktoré môžu zapríčiniť poškodenie alebo stratu.
NEBEZPEČNÝ TOVAR / DANGEROUS ARTICLE
Tovar, ktorý je klasifikovaný ako riskantný, osobitne vtedy, keď má byť prevážaný.
NEBEZPEČENSTVO STRATY HODNOTY / OBSOLESCENCE RISK
Nebezpečenstvo, že výrobok zostane nepoužitý v dôsledku zmien plánovania alebo zmeny požiadaviek. Je vyjadrené ako časť alebo percento kapitálovej hodnoty týchto výrobkov.
NÁVRAT INVESTÍCIÍ / RETURN ON INVESTMENT
Čistý návrat vyjadrený ako percento kapitálových investícií.
NÁVOD NA BALENIE / PACKING INSTRUCTION
Dokument vydaný podnikom, ktorý obsahuje návod na to, ako sa má tovar zabaliť.
NAVÄZNOSŤ SPOJOV / SEQUENCE OF LINKS, LINKS SEQUENCE
Zladenie spojov dvoch alebo viacerých liniek v cestovnom (letovom) poriadku v priemernom časovom odstupe umožňujúce prestup osôb alebo prekládku zasielok.
NÁSTUPCA / SUPERSEDER
Výrobok, ktorý ako celok alebo čiastočne nahradí predchádzajúci výrobok (predchodca).
NÁSTROJE MARKETINGOVÉHO MIXU / MARKETING MIX INSTRUMENTS
Nástroje, s pomocou ktorých môže manažment vytvárať a vyvíjať dopyt po určitom výrobku. Tento marketingový mix je vytvorený z nasledovných piatich komponentov: 1. výrobok 2. cena 3. miesto 4. propagácia 5. služby
NASTAVOVACÍ ČAS / TOOL-SETTING TIME
Čas potrebný na prípravu strojov a iných výrobných zdrojov na realizáciu výrobných operácií.
NÁSLEDNÁ FAKTURÁCIA / CONSECUTIVE INVOICING
Fakturácia až po obdržaní tovaru.
NAPLÁNOVANÁ STÁLA OBJEDNÁVKA / PLANNED STANDING ORDER
Naplánovaná objednávka, ktorá môže byť zmrazená v množstve a čase. Počítač ju nesmie automaticky meniť; toto spadá do kompetencie plánovača, ktorý je zodpovedný za plánovanie daného druhu tovaru. Tento postup môže pomôcť plánovačom, ktorí pracujú so systémom MRP /plánovanie požiadaviek na materiál/, aby reagovali na problémy s materiálom a kapacitou, aby podporili vybrané naplánované objednávky. Naplánované stále objednávky sú bežnou metódou stanovenia hlavného harmonogramu výroby.
Ak chcete pridať svoj príspevok do rubriky Média monitor spracujte anotáciu podľa vzorovej štruktúry a zašlite ju na adresu logistika@va1.sk
Ak chcete pridať autorský príspevok zašlite text vo formáte PDF alebo DOC na e-mail: logistika@va1.sk K príspevku zašlite názov príspevku aj v anglickom jazyku, stručnú anotáciu, kľúčové slová (dôležité pre vyhľadávanie) a fotografiu autora alebo ilustráciu.
CROWDFUNDING- je financovanie z mikrozdrojov. Logistický monitor zhromažďuje pre Vás informácie už 20 rokov BEZPLATNE. Pomôžte tomuto projektu dobrovoľnou čiastkou, ktorú pošlete na účet: Tatrabanka a.s. Žilina 2629410129/1100, IBAN: SK5O 1100 0000 0026 2941 0129. Ďakujeme.