Proces predaja veľkého množstva výrobkov externým odberateľom počas každej operácie, napr. obchodným domom, zásielkovým obchodným domom a filiálkovým obchodom. Poznámka: Vo väčšine prípadov budú horeuvedené výrobky zákazníckymi výrobkami.
HROMADNÁ VÝROBA / MASS PRODUCTION
Výrobný proces, v ktorom sa výrobky alebo ich série vyrábajú vo veľkých množstvách. Hromadná výroba vytvára možnosti pre využívanie vysoko špecializovaných ľudí a výrobných prostriedkov a postupnú adaptáciu všetkých výrobných faktorov so zreteľom na postupnosť a vzájomné vzťahy. Tento typ výroby zvyčajne prebieha v oddelení s líniovým usporiadaním.
HOSPODÁRSKA LOGISTIKA / ECONOMIC LOGISTICS
Disciplína, ktorá sa zaoberá systémovým riešením, koordináciou a synchronizáciou hmotných a nehmotných reťazcov (napr. informačných a peňažných), operácií vznikajúcich ako dôsledok deľby práce a spojených s výrobou a s obehom určitej finálnej produkcie. Je zameraná na uspokojenie potreby zákazníka ako na konečný efekt, ktorý sa snaží dosiahnuť s maximálnou pružnosťou a hospodárnosťou.
Hmotnosť, pri ktorej je lacnejšie účtovať nižší stupeň pre ďalší vyšší hmotnostný pokles násobený minimom ukázanej hmotnosti, než účtovať vyšší stupeň pre skutočnú hmotnosť nákladu.
HMOTNOSŤ V TONÁCH / WEIGHT IN TONNES
Hmotnostná miera používaná v určitých obchodných aktivitách pre rôzne komodity.
HĹBKA PRENIKANIA OBJEDNÁVKY OD ZÁKAZNÍKA / PENETRATION DEPTH OF ORDERS FROM CUSTOMERS
Označenie rozsahu, kam až v obchodnom reťazci preniká objednávka zákazníka. Zvyčajne končí v mieste uskladnenia.
HĹBKA PRENIKANIA DESIGNU / PENETRATION DEPTH OF DESIGN
Označenie toho momentu vo výrobnom procese, kde sa stráca spoločný výskyt rôznych designov.
HLBOKÁ CISTERNA (PRI LODNEJ DOPRAVE) / DEEP TANK (WATER TRANSPORT, SHIPPING)
Cisterna, ktorá je vhodne vybavená na prevoz rastlinných olejov (napr. palmového oleja, oleja z kokosových orechov) a ostatných tekutín vo väčšom množstve. Prostredníctvom olejo-tesniacich prepážok a krytov je možné prevážať rozličné druhy tekutín v priľahlých cisternách. Hlboké cisterny môžu byť vybavené vyhrievacím zariadením, aby sa olej mohol previezť a vyprázdniť v požadovanej teplote.
HLAVNÝ VÝROBNÝ PROGRAM - hlavný časový plán / MAIN PRODUCTION PROGRAMME – MAIN TIMETABLE
Reálny, detailný, výrobný plán týkajúci sa všetkých požiadaviek na výrobné zariadenia. HVP je prehľad, podľa ktorého spoločnosť (napr. výrobná skupina, obchodná jednotka) predpokladá vyrábať a predávať vyjadrený vo vybraných jednotkách (HVP jednotkách), špecifických množstvách a dátumoch. Poznámky: 1. Hlavný rozvrhový program dodržiava HVP (za počítačovej podpory) a zároveň sa stáva súborom naplánovaných čísiel, ktoré sledujú materiálové požiadavky plánovania a kapacitu plánovacieho systému a tým prispôsobuje hlavný plán špeciálnym objednávkam na potrebné komponenty výrobkov a kapacitné potreby. 2. HVP sa nesmie zameniť s prognózou predaja, ktorá predstavuje prehľad požiadaviek. HVP musí brať do úvahy nielen prognózy, ale i ďalšie dôležité zretele (rezervy, využitie materiálu, využitie kapacity, politiku manažmentu a ciele) na vytvorenie najlepšej výrobnej stratégie.
HLAVNÝ SKLAD / MAIN WAREHOUSE
Sklad z ktorého sú zásobované ďalšie sklady so zreteľom na konkrétne materiály, komponenty a výrobky.
HLAVNÝ PLÁN / MAIN PLAN (MAJOR)
Dohodnutá stratégia vychádzajúca z funkcie hlavného plánovania. Poznámka: Hlavný plán a hlavné plánovanie sú termíny, ktoré v inej literatúre vystupujú ako výrobný plán a výrobné plánovanie.
HLAVNÝ MARKETINGOVÝ PLÁN / MAIN MARKETING PLAN
Program vysokej úrovne ukazujúci propagáciu trhu, reklamné programy a distribučné zmeny spolu s tvorbou cien a ďalšími marketingovými stratégiami.
HLAVNÝ INŽINIERSKY PLÁN / MAIN ENGINEERING PLAN
Program vysokej úrovne ukazujúci načasovanie spustenia dizajnu nového výrobku a zásadné úpravy v dizajne už existujúcich výrobkov.
HLAVNÝ FINANČNÝ PLÁN / MAIN FINANCIAL PLAN
Program vysokej úrovne ukazujúci kapitálové investície, peňažné toky a ďalšie finančné úvahy potrebné na podporu operačného plánu spoločnosti.
HLAVNÉ PLÁNOVANIE / MAIN PLANNING
1. (Všeobecne) Plánovanie (vyššieho stupňa), v ktorom sú budúce aktivity načrtnuté v zreteľnom prehľade s dôrazom na miesto a čas. Sú tu taktiež uvedené dátumy vykonávania dôležitých operácií a ukončenia určitého projektu. Pri plánovaní plynulej výroby sú načrtnuté výrobné stupne pre nadchádzajúce obdobia. Pri plánovaní sériovej výroby a cyklickej výroby sú načrtnuté postupnosti, prípadne veľkosť jednotlivých sérií. 2. (MRP) Funkcia stanovenia celkovej úrovne výrobnej kapacity. Jej hlavným zámerom je stanoviť takú výkonnosť, aby sa dosiahli ciele manažmentu z hľadiska rastu alebo poklesu zásob alebo rezerv pri udržaní relatívne stabilnej výrobnej sily. Hlavný plán sa zvyčajne stanovuje v širšom slova zmysle (napr. skupiny výrobkov) a spája politiku manažmentu so zákazníckym servisom. Musí odhadnúť vyhliadky dostačujúce pre naplánovanie pracovnej sily, vybavenia, zariadenia, materiálu a financií potrebných pre dosiahnutie hlavného plánu. Rozličné spoločnosti využívajú rôzne spôsoby meradiel, aby vyjadrili plán ako napr. normohodiny, tonáž, pracovnú silu, operátorov, jednotky, kusy, peniaze, atď. Keďže tento plán ovplyvňuje všetky funkcie spoločnosti, je pripravený za pomoci informácií z marketingu, výroby, inžinierskej činnosti, financií, materiálu, atď. Zároveň sa stáva plnou mocou pre hlavného plánovača aby ho prepracoval do detailnejších plánov. Poznámka: Hlavný plán a hlavné plánovanie sú termíny, ktoré v inej literatúre vystupujú ako výrobný plán a výrobné plánovanie.
Ak chcete pridať svoj príspevok do rubriky Média monitor spracujte anotáciu podľa vzorovej štruktúry a zašlite ju na adresu logistika@va1.sk
Ak chcete pridať autorský príspevok zašlite text vo formáte PDF alebo DOC na e-mail: logistika@va1.sk K príspevku zašlite názov príspevku aj v anglickom jazyku, stručnú anotáciu, kľúčové slová (dôležité pre vyhľadávanie) a fotografiu autora alebo ilustráciu.
CROWDFUNDING- je financovanie z mikrozdrojov. Logistický monitor zhromažďuje pre Vás informácie už 20 rokov BEZPLATNE. Pomôžte tomuto projektu dobrovoľnou čiastkou, ktorú pošlete na účet: Tatrabanka a.s. Žilina 2629410129/1100, IBAN: SK5O 1100 0000 0026 2941 0129. Ďakujeme.