Manažér zodpovedný za logistické fungovanie organizačnej jednotky.
MALOOBCHODNÍK / RETAILER (RETAIL MERCHANT)
Osoba predávajúca tovar v malých množstvách zvyčajne nie pre spätný predaj.
MALOOBCHODNÉ BALENIE / RETAIL PACKAGE
Balenie výrobku, ktoré je bežne spojené s maloobchodným predajom.
MALOOBCHOD / RETAIL
Článok logistického reťazca spotrebného tovaru, ktorý ako najbližší konečným zákazníkom (spotrebiteľom), volí stratégiu zameranú altertanívne na poskytovanie komplexných služieb, na ponuku novinie, na ponuku širokého sortimentu alebo na čo najnižšie ceny. Určuje tým celkovú stratégiu logistického reťazca smerom k získaniu konkurenčnej výhody na základe vysokej úrovni dodávateľských (logistických) služieb alebo prostredníctvom výhodných cien. S preocesom koncentrácie obchodných firiem rastie ekonomická sila maloobchodu voči dodávateľom. Významným fenoménom je vytváraní nadnárodných spoločností (retailing), prispievajúcich ku globalizácii obhcodného podnikania i logistiky.
MALÁ OBJEDNÁVKA / SMALL ORDER
Objednávka, ktorej objednané množstvo je menšie ako limit stanovený dodávateľom.
MALÁ DODÁVKA / SMALL DELIVERY
Dodávka, ktorej veľkosť a / alebo hodnota je pod stanoveným minimom.
LOŽNÁ HMOTNOSŤ / LOADING CAPACITY (WEIGHT OF CHARGE)
Maximálne povolené množstvo užitočného nákladu (vrátane zabezpečenia tovaru prvkami ktoré nie sú súčasťou kontajnera prepravovaného za normálnych podmienok.
LOKALIZÁCIA (V DOPRAVE) / LOCALIZATION (FOR TRANSPORT)
1. Ľubovoľné zemepisné miesto so stálym vybavením ako colnica umožňujúca medzinárodnú prepravu tovaru. 2. Zemepisné miesto ako napr. prístav, letisko, vnútroštátny nákladný terminál, kontajnerová nákladná stanica, kontajnerové depo, skladisko kontajnerov, terminál alebo iné ľubovoľné miesto, na ktorom môže prebehnúť colné odbavenie a/alebo pravidelné (napr. denné) potvrdzovanie dodávok tovaru. 3. Miesto v sklade označené alebo určené pre špeciálne účely.
LOKALIZÁCIA / LOCALIZATION
Miesto alebo oblasť identifikované údajmi ako napr. adresa, súradnice, (kód pre) presný názov plus ďalšie detaily alebo (kód pre) presný názov používaný v obchode, atď.
LOGISTIKA / LOGISTICS
Systémová disciplína zaoberajúca sa celkovou optimalizáciou, koordináciou a synchronizáciou všetkých činností, ktorých zreťazenie je nevyhnutné k pružnému a hospodárnemu dosiahnutiu daného konečného (synergického) efektu. Vznikla vo vojenskej sfére a po II. Svetovej vojne začala byť aplikovaná ako hospodárska (podniková) logistika. Táto je v súčasnosti chápaná ako „...časovo vztiahnuté umiestňovanie zdrojov... alebo inými slovami, logistika uvádza do vzťahov tovary, ľudí, výrobné kapacity a informácie, aby boli na správnom mieste v správnom čase, v správnom množstve, v správnej kvalite za správnu cenu“ (Institut of Logistics).
LOGISTICKÝ ZDROJ / LOGISTICS RESOURCE
Kvantum logistických prvkov, ktoré sú k dispozícii pre uspokojenie danej potreby konečného článku logistického reťazca s požadovanou kvalitou počas určitého obdobia.
LOGISTICKÝ SYSTÉM PODNIKU / BUSINESS LOGISTICS SYSTEM
Usporiadaná množina umelých (technických) a ľudských prvkov a väzieb medzi nimi, kooperujúcich pri plánovaní a ralizácii logistických reťazcov vyvolaných podnikom. Zahrňuje vštky logistické reťazce podniku vytvárané pre jednotlivé výrobky (druhy výrobkov) či zákazníkov. Dodávateľské, výrobné, distribučné a obchodné články týchto reťazcov majú v ňom postavenie podsystému. Pracuje s logistickými zdrojmi (tovarom, ľuďmi, kapacitamia a informáciami), ktoré sa snažia optimálne rozmiestiť, resp. zladiť s potrebami zákazníkov. Sleduje hlavný (vonkajší) cieľ, odvodený od cieľov podniku, ktorým je posilnenie pozície podniku na trhu, a jemu podriadené, dielčie (vnútorné) ciele: výkonový – „dodať správný tovar v správnom množstve a správnej kvalite na správne mieto v správnom okamihu...“ a ekonomický -... a to so správnymi nákladmi“.
LOGISTICKY RIADENÝ PODNIK / LOGISTICS MANAGEMENT OF COMPANY
Podnik, v ktorom sa uplatňuje kooperatívny štýl riadenia plne podriadený uspokojovaniu potrieb zákazníkov pri dlhodobej ziskovosti. Činnosť všetkých participujúcich útvarov je logisticky (t.j. podľa princípov pružnosti a hospodárnosti) prepojená (integrovaná) a zladená smerom k dosiahnutiu synergického efektu.
Radikálna a dôsledná zmena odvodzujúca lotistické procesy od potrieb konkrétnych zákazníkom, redukujúca tovarové toky nahradzujúce ich informačnými tokmi a stavajúcu logistiku do pozície strategického faktoru konkurencieschopnosti.
LOGISTICKÝ PRÍSTUP (VŠEOBECNE) / LOGISTICS APPROACH (GENERAL)
Druh systémového prístupu uplatňovaný na vysvetľovanie zákonitostí pôsobiacich pri vytváraní logistických reťazcov a k vypracovaniu praktických návodov ako tieto reťazce riadiť. Je podriadený hľadiskám času a hospodárnosti.
Ak chcete pridať svoj príspevok do rubriky Média monitor spracujte anotáciu podľa vzorovej štruktúry a zašlite ju na adresu logistika@va1.sk
Ak chcete pridať autorský príspevok zašlite text vo formáte PDF alebo DOC na e-mail: logistika@va1.sk K príspevku zašlite názov príspevku aj v anglickom jazyku, stručnú anotáciu, kľúčové slová (dôležité pre vyhľadávanie) a fotografiu autora alebo ilustráciu.
CROWDFUNDING- je financovanie z mikrozdrojov. Logistický monitor zhromažďuje pre Vás informácie už 20 rokov BEZPLATNE. Pomôžte tomuto projektu dobrovoľnou čiastkou, ktorú pošlete na účet: Tatrabanka a.s. Žilina 2629410129/1100, IBAN: SK5O 1100 0000 0026 2941 0129. Ďakujeme.