Znižujú logistické náklady

Spoločnosť Continental otvorila v Púchove prvú časť logistického centra pre Európu, v ktorom skladujú zhruba 360 tisíc pneumatík pre osobné autá. Predtým boli v náhradnom sklade v Dubnici nad Váhom. Podľa informácií z oddelenia Trafific&Transport na expedíciu pneumatík využívajú sedem nových nakladacích rámp. Spoločnosti preto plánuje znížiť v druhom polroku tohto roka náklady na distribučnú logistiku. Prvá časť centra má plochu vyše 20-tisíc štvorcových metrov a celé s plochou 75 tisíc štvorcových metrov postavia v ďalších etapách. Jeho súčasťou bude paletizácia, dopravný most, vykladacie rampy pre tovar a železničná vlečka smerujúca k budove dopravných pásov.

Dva závody. Nové logistické centrum bude pre obidva závody spoločnosti v Púchove, ktoré vyrábajú pneumatiky pre osobné i nákladné autá. Je to Continental Matador Rubber a Continental Matador Truck Tires. Centrum bude slúžiť aj ako výrobný sklad a zároveň aj ako regionálne distribučné centrum značky Matador na Slovensku a Česku. Z distribučného centra v Púchove bude Continental dodávať do strednej a východnej Európy všetky typy vyrábaných pneumatík. Investícia výrazne zlepší situáciu v kvalite skladovania osobných a nákladných plášťov, umožní optimalizovanie logistických procesov v celom závode pri vstupnej aj výstupnej logistiky, ale zároveň ovplyvní pohyb zamestnancov v rámci areálu (vstup, parkovanie, interná preprava, atď). „ Usporíme aj na nákladoch, pretože sme platili za skladovanie, manipuláciu a dopravu pneumatík do externých skladov, “ dodal Dalibor Kalina, konateľ spoločnosti Continantel Matador Rubber. Logistiku robí spoločnosť CS Cargo, ktorá vyhrala výberové konanie. Continental s ňou uzavrel zmluvu do konca roka 2013.

Reorganizácia v koncerne. Od 1. augusta spoločnosti vyrábajúce pneumatiky  bude zastrešovať Continental Reifen Deutschland, čím v koncerne Continetal oddelili závody Rubber od Automotive.  Projekt je porovnateľný s odčlenením ContiTechu na začiatku 90-tych rokov. Podľa informácií z Continentalu nové usporiadanie koncernu je logickým krokom k dotvoreniu jeho jednoznačnej štruktúry. Obidve skupiny môžu rýchlejšie reagovať na vývoj v oblastiach, v ktorých podnikajú.

Marián Hudec

Nové európske vodičské preukazy od roku 2013

Európsky parlament (EP) schválil v druhom čítaní novú legislatívu týkajúcu sa spoločného formátu európskych vodičských preukazov, ktorý sa má v únii začať uplatňovať od roku 2013. Cieľom je nahradiť vyše 110 rôznych typov vodičských preukazov, ktoré v súčasnosti platia v členských krajinách EÚ.

Súčasťou nových vodičských preukazov s jednotným formátom kreditnej karty pre celú EÚ má byť napr. zabudovaný mikročip, zahŕňajúci údaje a fotografie. Vodičský preukaz bude vystavovaný na obmedzený čas s cieľom pravidelnej aktualizácie a pridávania nových bezpečnostných čŕt prostredníctvom spomínaného čipu (aktualizácia fotografie, podpisu, atď). Obnovovanie platnosti preukazov však v žiadnom prípade nebude zaväzovať členské krajiny, aby od ich držiteľov požadovali dodatočné preskúšanie vodičskej spôsobilosti, pokiaľ sa tak nerozhodnú samé. Navrhlo sa tiež vytvorenie celoeurópskej databázy vodičských oprávnení, ktorá má slúžiť na zabránenie tzv. "vodičskej turistiky", teda postupu vodičov, ktorí sa po odobratí vodičského preukazu v jednej krajine snažia získať ho opäť v inom štáte.

Po vstupe smernice do platnosti budú musieť členské štáty zabezpečiť, aby bol každý vodičský preukaz v únii vymenený za nový najneskôr 26 rokov po jeho zavedení, teda do roku 2033. Okrem spomínaných čŕt nových vodičských preukazov zahŕňa smernica tiež tzv. "princíp postupného prístupu", čo znamená, že vodiči silnejších motoriek  sa najprv musia naučiť riadiť menšie motocykle. Vodičské oprávnenie pre silné autá dostanete po dovŕšení 24 rokov. Vodiči mopedov budú musieť absolvovať povinné teoretické testy. V rámci nových pravidiel pribudne ďalej harmonizácia predpisov pre kvalifikáciu a charakter školení výcvikových pracovníkov v autoškolách, ako aj pre ich preškoľovanie.

Marián Hudec

Nové logistické parky

Trenčianska firma Kupred, s. r. o, začínajú v katastri obce Opatovce budovať logistický park, kde vznikne asi 300 nových pracovných miest. Začiatok prevádzky je naplánovaný v roku 2011.Logistický komplex by sa mal podľa investičného zámeru rozprestierať na ploche takmer 140-tisíc metrov štvorcových. Úžitková plocha hál má byť vyše 35-tisíc metrov štvorcových a úžitková plocha objektu služieb približne 4-tisíc metrov štvorcových. Investor plánuje vybudovať v areáli aj 480 parkovacích miest. Zatiaľ nie je jasné, ktorí konkrétni užívatelia by chceli pripravovaný logistický park využívať, ale neráta sa s priemyselnou výrobou. Investor sa pre túto lokalitu rozhodol vzhľadom na blízku železnicu a diaľnicu.

Moderné centrum. Je to Log Center v katastri obce Kočovce pri Novom Meste nad Váhom, ktoré vyhovuje medzinárodným logistickým firmám. Je na pozemku o rozlohe 10 ha, skladovaciu plochu má 45-tisíc metrov štvorcových a zhruba 4-tisíc metrov štvorcových je určených pre kancelárie.  Patrí medi najlepšie vybavené logistické centrá na Slovensku. Log Center sa nachádza priamo na diaľnici D1 a blízkosti železničnej stanice v Novom Mete nad Váhom. Je to projekt spoločnosti Immoeast. Skupina Eyemaxx group spoločne so spoločnosťou GO ASSET sú developerské spoločnosti v oblasti nehnuteľností s viacerými projektmi v Strednej Európe. Sústreďujú sa hlavne na výstavbu logistických a obchodných centier.

Trenčín chce zaplniť priemyselný park. Mesto rokuje s investormi, ktorí môžu podnikať v tamojšom priemyselnom parku. Začali ho budovať v roku 2006, má zhruba 100-hektárov a zatiaľ o park prejavili záujem elektrotechnické a strojárske firmy. Prím podľa dostupných informácií hral holandský developer CTP Invest, ktorý od mesta odkúpil 28 hektárov pozemkov. Avšak projekt podobne ako v Martine, Žiline a Prešove pozastavil. Výstavbu pribrzdila svetová hospodárska kríza, pre ktorú firmy prejavili o priemyselné parky slabý záujem.

Marián Hudec

Na Slovensko prišla skupina Raben

Holandská logistická skupina Raben Group pôsobí od začiatku júla tohto roku prostredníctvom svojich dcérskych firiem Raben Logistics Slovakia a Raben Logistics Czech na slovenskom a českom trhu.

Holanďania nakupovali. Predchádzalo tomu získanie úplného podielu v slovenskej a českej špedičnej firme Setto spedition s ich následným premenovaním. Podľa informácií Jana Loubala zo spoločnosti Raben Logistics Czech má vstup holandského investora zlepšiť ekonomickú situáciu spoločnosti a posilniť finančné záruky pre zamestnancov i obchodných partnerov. Zavedenie nového mena má posilniť pozíciu značky Raben v Európe. Logistická skupina Raben po prevzatí značky Setto prevádzkuje svoje služby v deviatich krajinách.

Námorná i letecká preprava. Skupina Raben Group patrí k najvýznamnejším poskytovateľom logistických služieb na trhoch strednej a východnej Európy, kde pôsobí už viac ako 75 rokov. Ponúka komplexné logistické riešenia v oblasti cestnej, námornej a leteckej prepravy a manažmentu globálneho dodávateľského reťazca. V roku 2008 dosiahla tržby vo výške 489 miliónov eur, disponuje skladovými priestormi s plochou 420-tisíc štvorcových metrov vo viacerých európskych krajinách. Jej vozový park tvorí štyritisíc vozidiel rôznych typov. Spoločnosť zamestnáva spolu 4 500 pracovníkov. Raben Group má pobočky v Českej republike, Estónsku, Holandsku, Litve, Lotyšsku, Nemecku, Poľsku, na Slovensku a Ukrajine. Spoločnosť Raben Logistics Slovakia sa zaoberá sa zasielateľstvom, skladovaním, automobilovou dopravou a poskytovaním záruk na zabezpečenie colného dlhu v colnom konaní.

Firma Setto spedition uplatňovala komplexné logistické riešenia, ktoré zahrňujú cestnú a železničnú prepravu, skladovanie a služby s tým súvisiace. Disponovala kapacitou skladov 60-tisíc štvorcových metrov. Ročne prepravila viac ako štvrť milióna zásielok, pričom prevádzkovala deväť terminálov. Na Slovensku mala pobočky v Bratislave  a Košiciach. Medzi jej klientov  v Česku a na Slovensku patrili napríklad spoločnosti Toyota, Hyundai, Bosch a Siemens.

Z agentúrnych správ spracoval Marián Hudec.

Logwin má nové logistické centrum na Slovensku

Nadnárodná  logistická spoločnosť Logwin používa v novom logistickom centre v Senci zhruba 5-tisíc metrov štvorcových a vďaka svojej geografickej polohe plní dôležitú funkciu ako centrum Cross-Docking Center. Je blízko diaľnice Bratislava-Trenčín-Žilina. „ Senec má dôležitý strategický význam v našej celoeurópskej sieti. Terminál je dopravným centrom pre Slovensko a tiež nákladnú dopravu do Rakúska, Česka, Poľska, Maďarska, Rumunska a Bulharska,“ uvádza sa vo vyhlásení spoločnosti.

Zákazníci centra v Senci majú k dispozícii širokú ponuku obchodných odvetví Solutions, Air Ocean a Road Rail. Zameriava sa predovšetkým  na textilnú logistiku, pretože je napojené na celoeurópsku odevnú sieť Garments-on-Hanger (preprava odevov na ramienkach) a poskytuje aj rozšírené služby ako je etiketovanie, zabezpečovanie tovaru, nažehľovanie alebo hromadné balenie.

Logwin pôsobí na Slovensku od roku 1992. Predtým bola firma známa pod názvami Birkart, Proxar a Welz. Spoločnosť pôsobí najmä v papierenskom, textilnom a automobilovom priemysle. Pracoviská má v Senci, Ružomberku a Haniske pri Košiciach, kde je aj prekládka vagónov z európskej úzkorozchodnej železnice na ruskú širokorozchodnú a opačne. Spoločnosť Logwin AG vyvíja aj komplexné logistické a servisné riešenia pre priemysel a obchod a je v segmente Prime Standard nemeckej burzy. Väčšinovým akcionárom je spoločnosť nemecká firma DELTON AG, Bad Homburg.

Z firemných materiálov spracoval Marián Hudec

Logistické parky na východnom Slovensku

Zahraniční investori sa stále zaujímajú o Slovensko, i keď prehodnocujú svoje možnosti. Kríza vyčistila aj tento trh a zostali predovšetkým reálne projekty s primeranými cenami. Okrem nových logistických prakov sa investori orientujú na prenajímanie existujúcich. S týmto musia rátať i logistické firmy pri hľadaní nových obchodných partnerov. Najviac priemyselných centier u nás je na západnom Slovensku a na Považí. Ale investori sa postupne dostávajú na východné Slovensko, kde môžu dostať vyššie dotácie. Okrem toho im dobré podmienky vytvára samospráva.

Príkladom je Kechnec. Tamojší priemyselný park sa pred nedávnom spomínal v súvislosti s odchodom americkej firmy Molex, ktora vyrába konektorové systémy pre automobilový priemysel. Medzi najväčšími zákazníkmi sú PSA Peugeot Citroën, Renault, Ford alebo Daimler Chrysler. Podľa starostu obce Jozefa Konkolyho Američania využili päť rokov úplného a ďalších päť polovičného odpustenia daní a zbalili si kure. Do priemyselného parku však mieri ďalší investor. Je to luxemburská spoločnosť IEE Sensing, ktorá získala  od štátu dva milióny eur a bude prostredníctvom svojej slovenskej pobočky investovať na východnom Slovensku. Čiastočne nahradí firmu Molex. Nový investor už doteraz poskytoval pre amerického výrobcu komponentov do automobilov svoje patenty a licencie. Podľa starostu Kechneca prináša so sebou vedu a výskum pre automobilový priemysel. Luxemburčania využijú výrobné haly po Molexe. "Ja by som skôr uvítal kompletné odkúpenie, ale štátna podpora bola skromná. Pravdepodobne luxemburská spoločnosť nahradí v plnej miere všetkých 1000 pracovných miest, ale budú ešte o tom rokovania a chceme dostať projekt do tejto polohy," dodal Jozef Konkoly.

Priemyselný park. Je najznámejší na východnom Slovensku, má vyše 300 hektárov a zahraničných investorov láka i jeho poloha. Nachádza sa len 18 kilometrov od Košíc a letiska. Od Maďarska je to pol kilometra a do Poľska i na Ukrajinu zhruba 100 kilometrov. Dnes je v priemyselnom parku Kechnec 14 firiem, medzi ktorými sú  Magneti Marelli Slovakia, SWP Slovakia, spracovateľ pneumatík  V.O.D.S Košice alebo Getrag-Ford-Transmssions Slovakia. Priemyselný park rozvíja i obec Kechnec, ktorá má novú 40-bytovú bytovka, dom smútku, dvojjazyčnú (slovenská a anglická) materskú školu. V pláne je výstavba integrovanej základnej školy s vyučovacími jazykmi slovenským, anglickým, nemeckým a francúzskym. Veľkú časť rozvoja obce sponzorovali spoločnosti z priemyselného parku. Obec chce termálnu vodu využívať pre rekreačno-relaxačný komplex, ktorý bude stáť takmer 40 miliónov eur. Jeho súčasťou budú otvorené a kryté bazény, relaxačné priestory a menší hotel. Podľa Jozefa Konkolyho skĺbili ekonomiku s potrebami občanov, ktorí sú zamestnaní vo firmách v priemyselnom parku.

Marián Hudec

Španieli rozšíria u nás skladové kapacity

Španielska skupina Aluminios Cortizo, ktorá patrí k najväčším európskym hráčom v produkcii a spracovaní hliníka, rozšíri svoje aktivity na Slovensku. Vo výrobnom závode, ktorý už viac ako päť rokov prevádzkujú v Novej Bani, pribudnú nové skladovacie kapacity približne za dva milióny eur. Dcérska spoločnosť Cortizo Slovakia zatiaľ nepociťuje takmer žiadny pokles odbytu.

Nielen stavebníctvo.  Cortizo Slovakia vyrába na Slovensku rôzne druhy hliníkových profilov, ale aj kompozitných panelov, tesnení a kovaní. Ide najmä o výrobky určené pre stavebníctvo a výrobu stavebných materiálov. Profily zo Slovenska smerujú najmä k výrobcom okien a dverí, ale aj pre iné priemyselné odvetvia. „Naše portfólio je vhodne rozložené do viacerých oblastí. Okrem stavebného trhu sa zameriavame napríklad aj na profily, ktoré sa používajú pri výrobe solárnych panelov,“ tvrdí zástupkyňa konateľa Zuzana Sýkorová. Práve v segmente obnoviteľných zdrojov energie dopyt po nových technológiách a zariadeniach neustáva ani v časoch všeobecného poklesu trhov. Závod Cortizo Slovakia v Novej Bani pôsobí v areáli bývalej dcérskej spoločnosti Slovenských energetických strojární Tlmače, ktorý odkúpili v roku 2004. Nové skladové a distribučné centrum, ktoré plánujú uviesť do prevádzky v lete budúceho roka, vytvorí približne desať nových pracovných miest. Fabrika na hliníkové profily má kapacitu 15-tisíc ton hliníka a väčšina jej produkcie je určená pre zahraničné trhy. Podľa Sýkorovej vyvážajú do väčšiny krajín Európskej únie.

Tradičná výroba. Španieli sa pre rozširovanie kapacít v Novej Bani rozhodli aj kvôli výhodnej polohe a tradícii výroby stavebných materiálov v tomto regióne. V meste už od roku 1953 pôsobil najväčší domáci výrobca tepelnoizolačných materiálov Izomat. Pred štyrmi rokmi tento závod kúpil nemecký koncern Knauf. Divízia Knauf Insulation, ktorá pôsobí v Novej Bani, dodáva na trh najmä izolačné materiály z minerálnej kamennej vlny pre odberateľov z okolitých krajín a niektorých západoeurópskych štátov.

Norbert Vrabec

Nákladná doprava na CNG.

Čoraz častejšie sa hovorí o alternatívnych motorových palivách, kam zaraďujeme okrem biopalív a vodíku aj CNG (stlačený zemný plyn). Na rozdiel od ostatných alternatívnych palív je CNG už dnes k dispozícii v dostatočnom množstve, neustále pribúdajú sériovo vyrábané autá s pohonom na CNG a jeho distribúcia k zákazníkovi je pomerne jednoduchá. Motoristi si často zamieňajú skratku CNG s označením LPG, a pritom ide o dva rozdielne plyny: LPG, čiže Liquified Petroleum Gas, je kvapalný propán-bután a vzniká ako jedna z frakcií pri destilácii ropy. CNG, čiže Compressed Natural Gas, je zemný plyn stlačený kompresorom plniacej stanice na tlak 20 MPa a v tejto „stlačenej“ forme sa plní do tlakovej nádrže vo vozidle. Pred použitím na pohon vozidla je zredukovaný na takmer atmosférický tlaCNG je ekologicky priaznivejšie k životnému prostrediu. Palivo je ekonomicky výhodné, úspora nákladov na palivo je z dlhodobého hľadiska 25 % až 45 %, je bezpečné a nezapácha.  CNG je jednoznačne ekonomicky výhodnejšie motorové palivo ako nafta či benzín. CNG je šetrnejší k motoru, ktorý sa pri spaľovaní zemného plynu pomalšie opotrebováva a aj samotná cena CNG je výrazne nižšia ako cena ostatných klasických pohonných palív.

Prvá samoobslužná stanica. Je v areáli Regionálneho Centra SPP v Žiline na Závodskej ceste 26 a je k dispozícii vodičom osobných a úžitkových vozidiel 24 hodín denne. Zvyšuje komfort pre vodičov osobných a úžitkových vozidiel, pretože výrazne prispieva k prepojeniu areálov na doplnenie paliva CNG na juhu a severe Slovenska. Môžu ju používať len vodiči, ktorí majú preukaz obsluhy vyhradených plynových zariadení, skupina Ac a zmluvu s SPP o dodávke stlačeného zemného plynu - CNG. Samoobslužná čerpacia stanica v Žiline dopĺňa sieť už existujúcich piatich plniacich staníc CNG prevádzkovaných plynármi na Slovensku, a to dve Bratislave, po jednej v Nitre, Košiciach a Michalovciach. SPP už pripravuje projekt, podľa ktorého pravdepodobne na budúci rok budú aj ostatné stanice samoobslužné.

Plniace stanice. Čoraz viac automobiliek sériovo vyrába vozidlá s pohonom na CNG. V Európe je najviac vozidiel a najrozvinutejšia sieť plniacich staníc v krajinách ako Taliansko, Rusko, Bulharsko, Ukrajina, Švédsko a Francúzsko. Do roku 2020  má byť v EÚ nahradených zemným plynom CNG až 23 % tekutých fosílnych palív v doprave, z toho 10 % spotreby nafty a benzínu. V tom čase má byť v krajinách únie 20 000 plniacich staníc CNG, zhruba 23,5 milióna vozidiel s týmto a ročne sa predá 47 miliárd m3 zemného plynu (CNG) ako motorového paliva. Na našich cestách jazdí  280 autobusov a približne 250 osobných a úžitkových áut s pohonom na stlačený zemný plyn. Vlani sa zvýšil predaj tohto ekologického paliva v porovnaní s rokom 2007 o 738 tisíc kg, čo  je 15,2-percentný medziročný nárast.

Výhody pre podnikateľov. Úžitkovosť nákladného auta závisí aj od jeho prevádzkových nákladov, čo si uvedomujú podnikatelia, ktorí dnes na Slovensku prevádzkujú okolo 50 dodávok s pohonom na CNG na distribúciu vlastných výrobkov alebo regionálny rozvoz tovarov. Sériovo vyrábané nákladné a dodávkové vozidlá s pohonom na CNG sú konštruované ako jednopalivové. Motor je spravidla špeciálne konštruovaný s pohonom na CNG. Tlakové nádoby (nádrže) na CNG sú pri nákladných vozidlách zabudované na ráme zadnej nápravy, teda používateľ vôbec nepozná rozdiel medzi vozidlom na CNG a bežným vozidlom. Dojazd nákladných vozidiel s jednopalivovým pohonom na CNG je 400 – 700 km. V súčasnosti väčšina výrobcov nákladných vozidiel vyrába vozidlá s pohonom na CNG sériovo, napríklad Iveco, Tedom, Mercedes. Ďalej sú to značky úžitkových áut ako Iveco, Mercedes, Renault, Ford, Citroän, Fiat, Opel. Originálne, v EÚ vyrobené vozidlá s pohonom CNG, s originálnym technickým preukazom a medzinárodne platným CE certifikátom, je možné samostatne doviesť na Slovensko. V tomto prípade je platná aj zahraničná (európska) homologizácia a auto je možné oficiálne prihlásiť na polícii a prevádzkovať na Slovensku. Nevýhodou je, že autorizovaný servis je väčšinou len v zahraničí. Firma ILaS Company, s.r.o. vo Vranove nad Topľou je prvým príkladom nasadenia CNG v nákladnej doprave na Slovensku. Firma zabezpečuje rozvoz pekárenských výrobkov na východnom Slovensku.

 

Predaj CNG v rokoch 2005-2008 (v kg)

 

 

2005

3 720 580

 

 

2006

4 458 873

 

 

2007

4 873 286

 

 

2008

5 611 755

 

 




Počet vozidiel s pohonom na CNG na Slovensku v roku 2008 (v ks)

 

 

 

 

 

 

autobusy

ostatné

spolu

 

 

Bratislava

172

60

232

 

 

Nitra

5

45

50

 

 

Zvolen

40

6

46

 

 

Košice

35

37

72

 

 

Michalovce

15

32

47

 

 

Spolu

267

180

447

 

 


Z podkladov SPP pripravil Marián Hudec

Ďalšie poplatky pre kamióny

Dopravné firmy okrem diaľničných poplatkov na európskych diaľniciach budú platiť aj za znečisťovanie vzduchu emisiami, nadmerný hluk a preťaženie komunikácií. Podľa rozhodnutia EK poplatky sa budú vyberať ako mýto. „. "Chceme vyvinúť systém, kde externé náklady budú platiť tí, ktorí ich spôsobujú a nie spoločnosť ako celok," zdôrazňuje sa v smernici o výbere poplatkov za používanie pozemných komunikácií ťažkými nákladnými vodidlami.

Nové sadzby. Smernica obsahuje aj metódu výpočtu. Bola navrhnutá tak, aby ich výška bola v súlade s environmentálnymi normami platnými v EÚ. Pri kalkulácií jednotlivých sadzieb sa zohľadní  komunikácia a čas, počas ktorého je využívaná. Rovnaký princíp sa má použiť aj za preťaženie a znížené poplatky budú motivovať vodičov, aby využívali komunikácie mimo dopravnej špičky. V súčasnosti platné pravidlá o výbere poplatkov sa týkajú len áut nad 12 ton, a to na transeurópskych cestách, ktoré spájajú jednotlivé európske krajiny. Podľa novej smernice EK budú sa poplatky vyberať aj na ďalších frekventovaných cestných ťahoch. Platiť sa bude krajinám ale aj mestám, ktorými prechádzajú kamióny. Od roku 2012 budú spoplatnené všetky vozidlá nad 3,5 tony.

Kompromis. S návrhom na zavedenie poplatku za preťaženie komunikácií nesúhlasia všetci poslanci Európskeho parlamentu. Podľa ich názoru poplatky v súčasnej hospodárskej situácii príliš zaťažia dopravné firmy. Výbor pre dopravu nakoniec prijal kompromis: jednotlivé krajiny únie môžu sankcionovať ťažké nákladné autá za preťaženie ciest, ak sa podobný poplatok bude účtovať všetkým užívateľom príslušných komunikácií. Nejednotný názor majú poslanci európskeho parlamentu aj dopravné zápchy. Časť poslancov argumentuje, že rovnako sa na tom podieľajú aj osobné autá. Čiže tieto situácie nespôsobujú len kamióny a dopravné spoločnosti by boli diskriminované.

Investície do dopravy. V jednom však majú poslanci jasno. Získané finančné prostriedky by sa podľa ich názoru mali spätne investovať do dopravy. Príjmy by mohli slúžiť na zníženie externých nákladov ako je hluk. Napríklad vyvinutím nového druhu asfaltu, ktorý je menej hlučný. Odhaduje sa, že dopravcom kvôli opatreniam stúpnu náklady asi o tri percentá, čo zas podnieti výrobu ekologickejších vozidiel. S investovaním prostriedkov do dopravného sektoru však majú jednotlivé krajiny EÚ problém. Ministri dopravy chcú vyzbierané príjmy použiť na zlepšenie dopravy a ministri financií nechcú, aby im Brusel diktoval, čo majú robiť so získanými peniazmi. Preto je potrebné prelomiť zastaranú predstavu, že pri verejných financiách nie je potrebné spájať príjmy s výdavkami.

Nové palivá pre autá. Palivá vyrábané z ropy, ako je benzín či nafta, vypúšťajú do ovzdušia množstvo skleníkových plynov. Únia sa preto snaží presadzovať aj ďalšie alternatívy. Prioritou sú autá na biopalivá, vodíkový či elektrický pohon. Do roku 2020 malo byť na európskych cestách až 10 percent takýchto vozidiel. Automobily na alternatívny pohon nie sú ideálnym riešením. Každý z nich má svoje výhody aj nevýhody. Biopalivá možno vyrábať priamo v Európe. Členské štáty by tak znížili svoju závislosť na dovoze ropy zo zahraničia. Pri spaľovaní bionafty a bioetanolu sa zároveň do ovzdušia vypúšťa menej skleníkových plynov ako v prípade benzínu a nafty. Automobily na vodíkový pohon dokonca nevypúšťajú žiadne skleníkové plyny. Tie sa však do atmosféry môžu dostať pri výrobe vodíka, ktorá má byť čo najviac ekologická. Dôležité je tiež vybudovať rozsiahlu sieť čerpacích staníc s vodíkom, ktorá je v Európe zatiaľ v plienkach.

Automobily v EÚ. V únii je registrovaných 220 miliónov automobilov. Počet zaregistrovaných automobilov v rokoch 1990 až 2004 vzrástol o 40 %. Emisie z áut sa na celkových emisiách CO2 podieľajú vo výške 12%. V rovnakom období sa zvýšilo množstvo emisií CO2 o tretinu. Emisie musia znižovať aj bežné automobily. Podľa platnej legislatívy musia nové autá do roku 2012 vypúšťať do ovzdušia 120g CO2/km, čo je oproti súčasnosti pokles o 40g CO2/km. Dosiahnuť sa to dá výrobou účinnejších motorov, zlepšením kvality pneumatík, či zefektívnením klimatizácie v automobile.

Norbert Vrabec, Marián Hudec

Prvá európska homologizácia

Od apríla toho roka vydávajú homologačné rozhodnutia pre nákladná autá národné spoločnosti. Výrobcovia áut už nemusia žiadať o homologizáciu v každom štáte Európskej únie. Využila to aj firma DAF Truck v Eindhovene, ktorá dostala na nákladné auto DAF XF105 „Edition 2009“ homologačné rozhodnutie od domácej spoločnosti RDW ( Rížska služba pre cestnú premávku). Auto má okrem iného optimálny pohon, v ktorom je zahrnutý aj 12,9-litrový motor Paccar MX s novou koncovou redukciou a varovanie pred čelnou zrážkou. Tempomat (Adaptive Cruise Control, ACC) automaticky upravuje rýchlosť nákladného auta, ktorá pred prípadnou kolíziou klesá. Je to vzápätí varujúci signál pre vodiča.

Vyrába nákladní autá. Spoločnosť DAF Trucks N.V., ktorú vlastní americká spoločnosť PACCAR Inc., sa zameriava na vývoj, výrobu, marketing a predaj stredných komerčných vozidiel i pre na náročné používanie. Je to aj marketing a predaj ľahkých nákladných áut, ktoré vyrába spoločnosť Leyland Trucks Ltd. V Anglicku. Spoločnosť DAF pracuje v súlade s princípom „Vytvorené pre objednanie“. To znamená, že všetky vozidlá uspokojujú želania každého zákazníka, ale výroba sa začne až po jeho objednávke. Spoločnosť DAF vyrába desiatky tisíc rôznych verzií vozidiel, ktoré vyhovujú na prepravu každého tovaru. Všetky produkty značky DAF charakterizujú nízke výdavky na kilometer, vysoká kvalita, komfort šoféra, nízka spotreba paliva, minimálny dopad na životné prostredie a vysoká efektívnosť prepravy. Spoločnosť DAF Trucks má výrobné závody v meste v holandskom Eindhovene a v belgickom Westerlo.. Spoločnosť si vďaka svojej vysokej efektívnosti a prvotriednej svetovej výrobe a produktom vytvorila silnú konkurenčnú pozíciu na európskom trhu.

Marián Hudec

V nákladnej doprave dominujú kamióny

S pribúdajúcim počtom logistických centier a budovaním infraštruktúry  je cestná doprava oveľa efektívnejšia ako železnica. Z celkových tržieb na Slovensku vyše 70 percent totiž patria nákladnej automobilovej doprave. To aj napriek tomu, že v tomto roku oproti vlaňajšku sa znížili objednávky zhruba o 30 percent. „ Niektoré dopravné firmy zanikli a ostatné obmedzili nákup kamiónov. Mnohé firmy menej vyrábajú, neskoro preplácajú  faktúry, pritom narastá cena pohonných látok a dopravné podniky zaťažuje aj daň z motorových vozidiel, “ dodal Pavol Reich, generálny tajomník Združenia cestných dopravcov Česmadu. Okrem toho niektoré spoločnosti znižujú svoje náklady na úkor dopravcov a často je to už na hrane únosnosti. Napriek tomu, logistické firmy nemenia svojich klientov.

Mýto nepomôže. Podľa analytikov dopravy sa železnice na cestné mýto priveľmi spoliehať nemôžu. Podobne ako v iných krajinách sa do mýtneho systému vkladali väčšie očakávania. Napriek tomu sa tovar z ciest na koľajnice priveľmi nepresunul. Železnice sú totiž stále drahšie ako kamióny a u nás sú dokonca najdrahšie v Európe. „ V cestnej doprave sa stále viac dostávajú do popredia just-in-time zákazky, v ktorých zatiaľ železnice nedokážu reálne cestným prepravcom konkurovať,“ dodal Pavol Reich. Mýto aj na Slovensku zvýši náklady dopravných firiem asi o 100  percent v porovnaní s doterajšími diaľničnými známkami. Je nereálne, aby to tieto firmy zvládli, preto  by mali už teraz rokovať s obchodnými partnermi o zvýšení cien za dopravu. Elektronické mýto nezaručí úspech železniciam. Tie by sa mali zmodernizovať a konkurovať efektivitou v intermodálnej preprave. Stratégie železníc pritom viac pripomínajú stagnáciu. Železničná spoločnosť ZSSK Cargo do roku 2010 očakáva rast nákladnej dopravy, v najbližších troch rokoch to má byť takmer 50 milión ton. Firma však stráca objednávky a snaží sa udržať aspoň 25-percentný podiel v nákladnej doprave.

Letecké cargo. Pre firmy na Slovensku začína byť zaujímavá aj letecká nákladná doprava. V rámci rekonštrukcie siete svetovej expresnej prepravnej spoločnosti DHL pribudla na bratislavskom letisku M. R. Štefánika jej pobočka, ktorá má k dispozícii ľudí vysokozdvižné mechanizmy na vykládku a nakládku kontajnerov. Zatiaľ sa naše letiská málo podieľajú na preprave tovarov, ale zmeniť sa to môže prepojením so železnicou a kamiónovou dopravou. V odvetví nákladnej leteckej dopravy pracujú tri základné typy dopravcov - integrovaní expresní dopravcovia, letecké spoločnosti  osobnej leteckej dopravy využívajúce len voľný úložný priestor lietadla a leteckí dopravcovia využívajúci plnú kapacitu lietadla na prepravu nákladu. Integrovaní dopravcovia majú svoju vlastnú flotilu lietadiel a dodávkových vozidiel a zabezpečujú najmä nočné dodávky typy door-to-door. V rámci odvetvia nákladnej leteckej dopravy prepravia takýto dopravcovia najväčšiu časť z celkového objemu letecky prepravovaných nákladov, pričom napr. v USA prepravujú okolo dvoch tretín celkového objemu nákladu prepravovaného letecky v krajine.  Medzi najznámejších integrovaných expresných dopravcov patria napríklad Federal Express, United Parcel Service, DHL alebo TNT Express. Ekonomická kríza zasiahla i leteckú nákladnú dopravu.  Podľa Medzinárodnej asociácie leteckej dopravy (IATA) na jar oproti vlaňajšku klesli tržby o vyše 20 percent. Generálny riaditeľ IATA Giovanni Bisignani uviedol, že oživenie ešte nie je blízko.

Marián Hudec

Whirlpool má centrálny sklad v Lozorne

Spoločnosť do skladu sústredila produkciu pre slovenský, český, maďarský a rakúsky trh. Vybudovala ho developerská spoločnosť Pinnacle. Z geografického hľadiska a podľa rozloženia zákazníkov bola lokalita blízko Bratislavy podmienkou. Je to pre výrobcu a predajcu bielej techniky najlepšie riešenie.

Centrálny sklad vyhovuje. Pôvodne bol distribučný sklad v každej z týchto štyroch krajín. Na Slovensku bol v Sládkovičove, v Čechách v Brne, v Maďarsku v Budapešti a v Rakúsku pri Viedni. To logicky znamenalo aj štyroch logistických partnerov pre distribúciu tovaru. Do hry však v niektorých krajinách vstupovali vlastníci skladov, čiže každá krajina mala svoje vlastné riešenie. A tak tovar z výrobných závodov išiel do štyroch skladov a z nich sa rozvážal zákazníkom v jednotlivých krajinách. " Pred výstavbou centrálneho skladu sme oslovili 25 nadnárodným logistických firiem , aby odobrili náš projekt. Súhlasili s ním, “ povedal Ján Spura, generálny riaditeľ spoločnosti Whirlpool Slovakia. Nový centrálny sklad má skladovú plochu 24 000 m2 a je vysoký 10 metrov. Pri jeho výstavbe musel developer PINNACLE Slovakia, ktorá vlastní priemyselný park v Lozorne, zohľadniť niektoré špecifické požiadavky klienta. Unikátna je napr. veľkosť "Jumbo mostíkov" určených na nakládku a vykládku tovaru. Vnútri haly je dvojpodlažný vstavok a na ňom je namontované ESFR sprinklerové zabezpečenie podľa štandardov FM a 10-percentné presvetlenie strešného plášťa svetlíkmi. Centrálny sklad spravuje 20 skladových a päť administratívnych zamestnancov, ktorí denne spracujú 50 kamiónov. Cez sklad, ktorého prevádzku outsourcuje Whirlpool od logistickej firmy Gebrüder Weiss, prejde okolo poldruha miliónov spotrebičov ročne. Dovezených z deviatich európskych závodov, Číny a od externých dodávateľov. Lozorno bude pre Whirlpool v strednej Európe aj centrálny bod pre distribúciu náhradných dielcov pre servis.  V prípade objednávok spoločnosť komunikuje s centrálnym plánovacím oddelením v Taliansku. Objednávku dostane zákazník do 24 hodín.

Prejavuje sa kríza. V súčasnosti dodávky tovaru do centrálneho skladu v Lozorne oproti vlaňajšku klesli zhruba o tretinu. Podobne sa znížil predaj bielej techniku u nás, v Česku, Maďarsku a Rakúsku, pričom tento trh má vyše 30 miliónov obyvateľov s ročným predajom štyri a pol milióna veľkých domácich spotrebičov. Sklad koncernu Whirlpool znižuje logistické náklady. “ Znížila sa skladovacia plocha, zvýšila sa obrátka tovaru, čím sa v konečnom dôsledku znížili zásoby. Úspory majú podľa plánov spoločnosti priniesť návratnosť investície do nového skladu v priebehu jedného až dvoch rokov,“ zdôraznil Ján Spura.

Marián Hudec

Z exhalátov len neškodná para

Cestou k dosiahnutiu prísnych exhalačných limitov Euro 4 a Euro 5 je systém SCR (Selective Catalic Reduction). Roztok AdBlue v ňom funguje ako akási dodatočná očista výfukových plynov prostredníctvom oxidačného činidla.

Odlišný princíp.  Mnohí mu predpovedajú skvelú budúcnosť. Nákladné autá, autobusy a ďalšie vozidlá s naftovým motorom vďaka nemu bez ťažkostí splnia  spomínané emisné limity. Roztok AdBlue funguje na úplne inom princípe ako ekologické prísady miešavané do motorových palív. Je to roztok dusíka a demineralizovanej vody, ktorý sa uskladňuje v malej samostatnej nádrži vo vozidle. Kvapalina sa počas jazdy vstrekuje do výfukových plynov ešte predtým, ako prejdú katalyzátorom. Ten následne tieto plyny rozkladá na neškodnú vodu a dusík.

Výroba aj u nás. Každý mesiac pribúda v Európe zhruba 25-tisíc vozidiel používajúcich AdBlue. Jeho predaj stále rastie a pribúda i lokalít, kde ho možno načerpať. Podľa prieskumu agentúry Integer-Research  jazdí na starom kontinente už takmer 600 kamiónov, autobusov a ďalších vozidiel využívajúcich toto riešenie. Roztok sa už dá pohodlne načerpať  na stovkách čerpacích staníc, ale i v mnohých logistických centrách. Tieto čísla prispievajú k tomu, že z produkcie  a predaja AdBlue sa postupne stáva prosperujúce odvetvie, v ktorom podniká čoraz viac firiem. Zatiaľ jediným slovenským producentom tejto komodity je Duslo Šaľa. Predvlani jej vyrobil 32 tisíc, minulý rok už 40 tisíc ton. „ Predaj od začiatku roka mierne poznačil klesajúci objem nákladnej dopravy. Napriek tomu však neočakávame významnejší prepad odbytu AdBlue. Počítame s výrobou minimálne v takom objeme ako vlani, “ tvrdí obchodná manažérka Alica Baloghová.

Distribučná sieť. Duslo šaľa zabezpečuje distribúciu roztoku prostredníctvom svojej stopercentnej dcérskej spoločnosti GreenChem CZ. Tá plne pokrýva slovenský, český a maďarský trh. AdBlue putuje zo Šale k odberateľom v rôznych baleniach. Najmenšie 10-litorvé kanistre slúžia skôr ako príručná rezerva pre vodiča, ak sa mu minie roztok. Tento objem vystačí na približne 500 kilometrov. Dopravné firmy kupujú roztok hlavne v tisíclitrových kontajneroch. Verejné výdajné miesta fungujú na desiatkach verejných čerpacích staniciach, ale AdBlue si dopravcovia môžu doplniť aj v dvoroch logistických centier či dopravných spoločností. Výhodou systému je, že stav nádrže vo výdajnom centre sa telemetricky monitoruje  a Greenchem presne vie, kedy je ju potrebné doplniť. Funguje to bez zásahu človeka.

Menej paliva. Prevažná väčšina AdBlue sa používa vo vozidlách spĺňajúcich normy Euro 4 a Euro 5. Podľa skúseností Alice Baloghovej to vlastníkovi vozidla prináša okrem iných výhod aj úsporu paliva, a to od štyroch do siedmich percent. K hlavným odberateľom patria predovšetkým firmy podnikajúce v kamiónovej  a autobusovej doprave. Kvapalinu však čoraz viac používajú traktory a stavebné stroje. Veľmi silné postavenie má AdBlue v produkcii nemeckej automobilky Mercedes Benz, ktorá ju aplikuje do osobných áut. Roztok používa aj švédske Volvo, francúzsky Renault Truck alebo česká Tatra Kopřivnice.

Norbert Vrabec

 Nová verzia Kia cee’d

Spoločnosť Kia Motors Slovakia začala sériovo vyrábať novú verziu automobilu Kia cee‘d, ktorý sa stal najpredávanejším modelom značky Kia v Európe. Nový model automobilka predstaví na Medzinárodnom autosalóne vo Frankfurte. Zo závodu Kia pri Žiline budú vozidlá expedované na 40 európskych a 17 mimoeurópskych trhov. Domáci zákazníci si nový model slovenskej Kia cee’d budú môcť objednať už koncom septembra tohto roku.

Výroba úspešného modelu Kia cee’d trvala v našom závode viac ako dva a pol roka. Počas tohto obdobia sme vyrobili bvyš 345 tisíc týchto vozidiel, ktoré boli umiestnené na trhy vo všetkých európskych krajinách. Veríme, že nová verzia modelu cee’d posilní predaj značky Kia a priláka mnohých zákazníkov. Po dôkladnej niekoľkomesačnej príprave a testovacej výrobe si od novej  verzie automobilu sľubujeme stabilizáciu produkcie v našom závode,“ povedal Dušan Dvořák, hovorca spoločnosti Kia Motors Slovakia.

Automobil Kia cee’d sa na Slovensku vyrába od decembra 2006 v troch karosárskych verziách, a to päťdverový cee’d, kombi cee‘d_sw a trojdverový športový pro_cee‘d. Model cee’d sa stal prvým kórejským osobným automobilom, ktorý dosiahol maximálne hodnotenie piatich hviezdičiek v bezpečnostnom teste Euro NCAP. Automobil je podľa posledných štatistík na slovenskom trhu lídrom nižšej strednej triedy. Na úpravu automobilu Kia cee‘d dozeral šéfdizajnér značky Kia Peter Schreyer. Novú tvár modelu vytvára hlavne špecifický tvar prednej mriežky, ktorý je vyjadrením aktuálnej dizajnérskej identity značky Kia. Podobný motív prednej masky bol použitý aj v prípade modelu Kia Soul a novej verzie modelu Kia Magentis. Spoločnosť Kia sa v najbližších troch rokoch zameria na kompletnú dizajnovú zmenu svojho modelového radu. V priebehu rokov 2009 až 2012 predstaví verejnosti dvadsať úplne nových alebo upravených modelov, ktoré majú potvrdiť vysoké ambície kórejskej automobilky na poli dizajnu.

Kia Motors Slovakia je prvým výrobným závodom spoločnosti Kia Motors Corporation v Európe. Závod bol vybudovaný v rokoch 2004 až 2006. Výroba automobilov ako aj motorov pre osobné automobily začala v decembri 2006. Kia na Slovensku v súčasnosti zamestnáva 2 700 ľudí a vyrába automobil Kia cee’d v troch karosárskych úpravách – päťdverový cee’d, kombi cee’d _sw a trojdverový športový pro_cee’d ako aj športovo úžitkový model Kia Sportage. V súčasnosti spoločnosť Kia Motors Slovakia patrí medzi najväčších výrobcov a exportérov na Slovensku.

Kia Motors Corporation (Kia), ktorá je jedna z najrýchlejšie rastúcich automobilových spoločností na svete, bola založená v roku 1944 a je najstaršou kórejskou automobilkou. Ako člen automobilovej skupiny Hyundai-Kia Automotive Group má za cieľ stať sa jednou z vedúcich automobilových značiek vo svete. V 14 výrobných a montážnych závodoch v ôsmich krajinách sveta v súčasnosti automobilka produkuje viac vyše 1 400 000 vozidiel ročne, ktoré sú predávané prostredníctvom siete oficiálnych zastúpení v 172 krajinách sveta. Kia má dnes vyše 40 tisíc zamestnancov a ročné výnosy takmer 17 miliárd USD. 

Marián Hudec

Elektronické mýto od budúceho roka

Od januára 2010 sa bude pre vozidlá nad 3,5 tony na diaľniciach, rýchlostných cestách a na väčšine ciest prvej triedy platiť elektronické mýto. Pre Logistický monitor to potvrdil Igor Choma, generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). „ Ideme podľa plánu, prijímame nových ľudí pre spoločnosť SkyToll, ktorá buduje u nás mýto. Rozbehli sme výrobu OBU(On Board Unit ) jednotiek, dovedna ich bude asi 150-tisíc, aby ich bolo dosť do áut. V auguste začneme stavať aj pevné brány. Už v prvom roku máme z mýta získať asi 166 miliónov eur, čo je minimálne dvakrát viac ako z diaľničných známok“ dodal pán Choma.

Unikátny projekt. Mýto sa teda bude vyberať pomocou satelitného systému, a to na diaľniciach, rýchlostných cestách a cestách prvej triedy. Vo svete je to unikátny projekt. Navrhované riešenie dokonale splní potreby koncových užívateľov. Je založené na GPS GSM technológii, ktorá má zabezpečí maximálnu flexibilitu pri náraste nákladnej dopravy a rozširovania cestnej siete počas nasledujúcich 13 rokov. SkyToll do projektu zapája okrem renomovaných medzinárodných firiem aj slovenských odborníkov a lokálne spoločnosti.  „ Spoločnosť Siemens dodá satelitné palubné jednotky OBU (On Board Unit) a softvérové riešenie elektronického Tolling Back Office systému. Palubné jednotky určia polohu vozidla a automaticky vypočítajú počet najazdených kilometrov na spoplatnených cestných úsekoch, “ potvrdil Igor Choma. Akcionármi SkyToll sú spoločnosti SanToll, sesterská spoločnosť francúzskeho Sanefu, a Ibertax. Sanef ročne vyberie vo svojich mýtnych sieťach poplatky za viac ako miliardu eur. Spoločnosť vyberá mýta na vyše 1 700 kilometroch, čo je jedna z najdlhších spoplatnených mýtnych sietí v Európe.

Drahšia doprava.  Pre väčšinu dopravcov, najmä pre tých, ktorí pôsobia prevažne vo vnútroštátnej doprave, bude mýto znamenať v prvom rade zvýšenie nákladov. Napríklad na 400-kilometrovej trase Bratislava – Žilina a späť môžu výdavky na mýto pri jazdení každý pracovný deň presiahnuť 19-tisíc eur (576-tisíc Sk). Toľko zaplatí kamión so štyrmi nápravami v strednej emisnej triede, ktorá je spoplatnená čiastkou 0,20 eura (6 korún) za kilometer. V porovnaní s minuloročnou cenou ročnej diaľničnej známky, ktorá stála 28 tisíc korún, je to 20-krát viac. Ešte viac sa zvýšia výdavky na každodennú prepravu medzi hlavným mestom a Košicami, respektíve západnou a východnou hranicou, kde môžu cestné poplatky v porovnaní s tradičnými známkami narásť 40 až 50 násobne. Nevyplatí sa však ani na platení poplatkov podvádzať a riskovať konflikt s mýtnou políciou. Tá, ak zistí, že ste na diaľnici „načierno“ môže vám zabaviť technický preukaz aj evidenčné čísla, až kým dlžnú sumu neuhradíte. Okrem toho zaplatíte aj pokutu.

Šetrní k prírode platia menej. Sadzby mýtneho sa odvíjajú od hmotnosti, počtu náprav a od toho, akou mierou zaťažujú životné prostredie. Najviac, 21 centov bez DPH (6,30 Sk), zaplatí za jeden kilometer majiteľ kamióna nad 12 ton v najškodlivejšej emisnej kategórii. Najmenej, deväť centov (2,80 Sk), sa zaplatí za auto kategórie 3,5 až 12 ton v najmenej znečisťujúcej skupine. Samostatnou kategóriou sú autobusy, pre ktoré pri zohľadnení hmotnosti platia približne rovnaké sadzby ako pre nákladné autá. Sadzobník prepočítaný na eurá diaľničná spoločnosť ani Skytoll síce zatiaľ nezverejnili. Oba zdroje však potvrdili, že platí vyhláška z roku 2007, ktorá ešte obsahuje korunové údaje.

Na cestách 1. triedy sa veľa neušetrí . Spoplatnenie sa vzťahuje na diaľnice, rýchlostné cesty a cesty prvej triedy. Aj keď je posledná kategória ciest lacnejšia, veľa na nej neušetríte – za nákladné auto v kategórii 3,5 až 12 ton, za kilometer diaľnice zaplatíte 0,08 eura až 0,09 eura (2,50 až 2, 80 Sk), v závislosti od emisnej triedy. Jazda na ceste prvej triedy bude teda len o jeden cent lacnejšia.
Obchádzanie diaľnic bočnými cestami sa pritom ani nebude dať. Mýtne poplatky zavedú totiž aj na paralelných trasách a na úsekoch, kde nie je diaľnica, ale dopravcovia ich využívajú na tranzit. Práve tranzitná doprava je jedným z hlavných dôvodov spúšťania mýtneho systému. Na druhej strane sú od mýtneho oslobodené cesty v mestách a obciach. Rezort dopravy podľa vysvetlenia jeho šéfa Ľubomíra Vážneho totiž nechcel zaťažiť lokálne firmy, ktoré zásobujú napríklad obchody čerstvými potravinami.

Ako sa treba pripraviť. Keďže Skytoll bližšie podmienky zverejní až v infokampani, ktorá má vypuknúť v závere roka, o tom, ako sa na mýto pripraviť, sa v tejto chvíli dozvieme len zo schválenej legislatívy. Tá mýtnej spoločnosti prikazuje zriadiť predajné miesta, kde bude možné platiť v hotovosti alebo platobnou kartou. Okrem toho sa bude dať platiť aj bankovým príkazom na úhradu či inkasom z bankového účtu. Podľa dosiaľ oficiálne nezverejnených súťažných podkladov sa bude dať platiť vopred – dopĺňaním kreditu aj úhradou faktúry – podobne ako pri službách telekomunikačných operátorov. Ak sa rozhodnete jazdiť na faktúru, budete musieť dať Skytollu zálohu. Spoločnosť sa podobným spôsobom bude môcť poistiť aj pri preberaní palubnej jednotky vyberie si zálohu, ktorá však nesmie presahovať 50 eur. Keďže samotná OBU – jednotka je zadarmo, ďalšími sprievodnými nákladmi by vás mýtne poplatky zaťažiť nemali. Štát si od cestného mýta sľubuje viac ako troj až štvornásobne vyšší príjem v porovnaní so známkami. Budúci rok chce zarobiť 166 až 199 miliónov eur (5 až 6 mld. Sk). Na porovnanie, v roku 2007 na autách a autobusoch, ktorých sa spoplatnenie týka, zarobila približne 1,5 miliardy korún (50 mil. eur). V ďalších rokoch očakáva rast týchto príjmov.

Marián Hudec, Ján Kováč.